Malang tot Kota Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Malang tot Kota Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Malang tot Kota Kinabalu

Blijf op de hoogte en volg Wouter

14 Oktober 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

Alweer een tijdje geleden dat ik een verhaaltje gepost heb, ik was toen in Malang waar ik terug kwam na de trekking naar de Ijen vulkaan.
Ik ben toen nog een dag of 2 in Malang blijven hangen, om vervolgens door te gaan naar Yogyakarta. In Yogja heb ik een dagje besteed met het bezoeken van het Kraton, zeg maar het paleis van de konning.
Dit was niet heel erg bijzonder om eerlijk te zijn. De volgende ochtend om een uur of 5 ben ik naar Borobudur geweest, een van de grootste Buddistische stupa's ter wereld. Dit was erg mooi om de zon op te zien komen en wat rond te lopen om van het uitzicht te genieten.
Na een uurtje of 2 weer terug gegaan richting Yogya, met nog wat stops bij een paar Buddistische tempels. De volgende dag s avonds de nachttrein richting Jakarta genomen, wat een hele dure en beroerde trein was dus dat was een beetje jammer en ook niet echt uitgerust aangekomen.
In Jakarta naar Kota geweest, dat is het oude koloniale gedeelte van de stad. Hier kan je nog wat oude Nederlandse gebouwen, boulevards, grachten en wat oude VOC gebouwen vinden. Was leuk om te zien en na een paar uurtjes rondgelopen te hebben, terug gegaan naar het hotel en daar 's avonds met een biertje op het dakterras gezeten.
Dag erna rond de lunch een cafe gevonden waar ze echte kroketten serveerden, dus daar maar even als een echte toerist wat kroketten weg zitten werken :) Na deze heerlijke lunch naar het vliegveld gegaan om s avonds naar Singapore te vliegen. In Singapore een hostel gevonden en gemeet met Mendie, waar ik een stukje mee door Indonesie had gereisd.
Nog even zitten bieren met 2 andere Nederlanders die net van Borneo vandaan kwamen en ons wat tips konden geven, omdat wij de volgende dag naar Borneo zouden vliegen.

Sochtends lekker (te) rustig aangedaan waardoor we bijna te laat waren, gelukkig konden we nog inchecken en met backpack en al naar de gate gerend waar ze deze toch nog ergens tussen hebben gepropt.
Met de vlucht van anderhalf uur naar Kuching gevlogen, hier een slaapplek gevonden en wat gerelaxt. Savonds nog even bij de boulevard gekeken en wat gegeten en weer op tijd gaan slapen om de volgende dag op tijd op te staan om naar het Bako National Park te gaan.
Na het ontbijt de bus gepakt richting het Bako N.P. Hier aangekomen in de stromende regen en dus ingepakt in een poncho met de boot naar de ingang van het park gebracht. Het Bako N.P staat voornamelijk bekend om de Proboscis Monkey oftewel de Neusaap. Ons hoofddoel van de dag was dan ook om deze ergens te spotten.
Begonnen met een wandeling via de jungle naar een strandje waar je een grote kans zou hebben om neusapen te zien. Na 3 kwartier aangekomen op het strandje een zwart vlekje gezien in de boom wat met enige fantasie wel een neusaap zou kunnen zijn. Gelukkig was het inmiddels droog geworden en zijn we terug gelopen om wat te eten en een andere route te nemen om de rest van het park te bekijken.
Na het eten werd er nog even een handje kippenbotjes en een bananenschil van me bord gegraaid door een brutaal aapje. Op weg naar de volgende wandeling meteen een groep neusapen gezien in de bomen op vlak bij het restaurant. Dit was een stuk leuker aangezien je ze nu wel goed kon zien, na wat foto's te hebben gemaakt verder gegaan met de wandeling die via de jungle uitkwam op een mooi uitzicht punt en later een strandje.
Hier even gezwommen om de zweterige hitte af te spoelen en met een bootje terug gegaan naar het begin. Nog wel langs wat 'rotsformaties' gevaren, maar dat stelde niks voor. Vanaf het beginpunt weer met de boot terug gegaan en de bus terug genomen naar Kuching. Hier ook weer vroeg gaan slapen omdat we de volgende ochtend weer een vlucht hadden en om 5 uur op moesten. Dit kwam voornamelijk omdat we goedkope tickets hadden gevonden maar Borneo dus wel in 11 dagen even moesten doorreizen.

Sochtends dus vroeg naar Miri gevlogen, op de luchthaven van Miri een lift gekregen richting de bushalte en daar een man gevonden die ons wel mee kon nemen naar Brunei. Aangekomen in Brunei op zoek gegaan naar de homestay die de Nederlandse jongens in Singapore ons hadden. Eerst een boot gepakt en ons af laten zetten bij het Brunei museum waar de homestay recht tegen over zou zitten..... niet dus. Tijdje rondgelopen en rondgevraagd en uiteindelijk door een local terug gebracht naar Bandar Seri Begawan dat is zeg maar Brunei stad.
Hier nog een tijd rondgelopen en gevraagd voor een goedkope slaapplek, en met wat pijn en moeite iets kunnen vinden wat wel oke was. Die middag nog een tourtje met een boot gedaan door the village on the water. Dit is het grootste dorp in het water ter wereld, een dorp op palen, met wat schooltjes en restaurantjes. Savonds nog even gekeken bij de Sultan Omar Ali Saifuddien moskee, wat wel het mooiste van Brunei is. Ook die avond weer op tijd gaan slapen om de volgende ochtend weer vroeg de volgende bus te pakken. Dit is voornamelijk een dagje paspoort stempels verzamelen.
Vanaf Sarawak (Maleisisch Borneo) ga je eerst Sarawak uit, Brunei in, Brunei uit, Sarawak in, Sarawak uit, Brunei in, Brunei uit en uiteindelijk weer Sarawak in snapt iedereen het nog ;) Leuk dus om te pagina's van je paspoort op te vullen met stempels maar een beetje omslachtig is het wel. Om een uur of half 5 aangekomen in Kota Kinabalu, daar wat gegeten en om 6 uur de volgende bus gepakt richting Sepilok. Om een uur of 1 aangekomen en door de bus gedropt op een verlaten rotonde in het donker met geen idee waar we waren. Aangezien we ook geen boeking hadden maar op zoek gegaan met de zaklamp of we ergens een teken van leven konden vinden.
Na een uur nog niks gevonden en na de busrit van 8 uur sochtends tot 1 uur snachts, en dan nog een uur rondlopen met je backpack op kan je je vast wel voorstellen wat een lol we hadden.. Uiteindelijk met een nummer uit de lonely planet iemand wakker gebeld en na een hoop heen en weer gesms en bel en onduidelijk gedoen een auto gevonden die ons een lift kon geven naar een hotel. Hier een kamer genomen en meteen gaan slapen. S ochtends weer vroeg opgestaan om naar de orang utangs te gaan wat de highlight van Sepilok is.
De orang utangs in Sepilok zijn redelijk tam en worden elke ochtend om 10 uur gevoerd op een platformpje, hier hebben we even gekeken maar het was zo belachelijk heet dat we na 10 minuten naar binnen zijn gegaan om nog een video te kijken over het park, met airco! Na de video terug gegaan naar het hotel en een uurtje later de bus genomen naar Sempurna. In Sempurna een hostel gevonden en meteen afgesproken om te gaan duiken de volgende 3 dagen.
We wilden gaan duiken bij Sipadan, wat een van de mooiste duikspots ter wereld is. Hier moet je wel een permit voor hebben en er worden er maar een gelimiteerd aantal per dag afgegeven, helaas hoorden wij hier niet bij. Genoegen genomen met de duiken rondom Sempurna en Mabul en ook deze waren erg mooi. Hier hebben we in 3 dagen 9 duiken gemaakt en savonds met een biertje gerelaxt. Na 3 dagen duiken naar Tawau gegaan, om hiervandaan de volgende dag naar Kota Kinabalu te vliegen. De dag daarna van Kota Kinabalu naar Kuala Lumpur gevlogen, hier op het vliegveld een paar uur liggen wachten en vervolgens sochtends vroeg naar Phuket in Thailand gevlogen.

Zo dit was het eerste gedeelte even, ik zal proberen Thailand er ook meteen achteraan te tikken.
Op het moment zit in nog in Myanmar (voormalig Birma), heb sinds dagen weer een beetje redelijk internet dus kan ook weer eens een verhaaltje uploaden.

Bedankt voor de reacties en Thailand komt er snel aan!
Greetz!

• 14 Oktober 2013 - 19:32

Ruben:

Fan-tas-tisch!! Super mooi wat je mee maakt jonge! Geniet er van!

• 14 Oktober 2013 - 21:54

Wim En Tineke:

Ha Wat een geweldige avonturen weer!
    Je moet zo nu en dan wel geduld hebben maar dan heb je ook wat!
    Veel plezier nog.
    Grjs

• 15 Oktober 2013 - 11:33

Oma Koppenaal:

Fijn weer wat van je te horen.Het ziet er allemaal geweldig uit.Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wel wat laat!!!Nog heel veel reis plezier!!
    groetjes Oma

• 15 Oktober 2013 - 11:50