Puerto Galera tot Port Barton - Reisverslag uit Port Barton, Filipijnen van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Puerto Galera tot Port Barton - Reisverslag uit Port Barton, Filipijnen van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Puerto Galera tot Port Barton

Blijf op de hoogte en volg Wouter

15 Mei 2013 | Filipijnen, Port Barton

Een maandje geleden zat ik met een ontstoken voet te wachten om me Padi af te maken. Me voet was na 2 dagen genezen dus heb dan ook meteen de laatste 2 cursus dagen afgemaakt in Puerto Galera. Dit heuglijke feit savonds meteen maar gevierd met wat Filipinos en wat Red Horse (het nogal sterke lokale bier) en een videoke bar, want daar zijn ze hier nu eenmaal gek van...

Volgende ochtend naar Bureua of Immigration geweest om me visum te verlengen en smiddags nog een duik gemaakt en savonds nog een nachtduik gedaan.
Ochtend erna me paspoort opgepikt en klaar voor een extra maandje Filipijnen. Eerst een minivan naar Calapan genomen wat allemaal soepel ging, hierna een minivan naar Roxas genomen. Helaas besloot de dame naast me dat ze haar ontbijt van die ochtend niet meer hoefde (voornamelijk rijst, mais en wat sliertjes voor de geinteresseerden) en parkeerde dus haar maaginhoud op de vloer. Gelukkig begon haar vriendje alles weg te scheppen met zn slipper en liep het busje schuin af naar voren, dus was het snel vertrokken. Na 6 uur in het (ietwat zure) busje aangekomen in Roxas. Hiervandaan naar Bulalacao gegaan, maar niet voordat de bestuurder me 5 keer gevraagd had of ik daar echt heen wilde en nog maar eens naar het bordje met de naam wees. Tot mijn geluk werden er 18 mensen in de minivan geperst en werd het een lovely ritje.

Aangezien Bulalacao niks was, sochtends terug gegaan naar Roxas en de ferry naar Caticlan genomen, hiervandaan een bangka naar Boracay en op Boracay een hostel gevonden. Boracay is veruit de meest toeristische plaats in de Filipijnen en dat is voornamelijk om de perfect witte stranden met palmbomen en heerlijk helder water.
Enige nadeel is dat dit dus ook enorme hoeveelheden toeristen aantrekt.
Ingechecked in me hostel en een Nederlandse jongen tegengekomen, besloten samen wat te eten bij een bbq langs de kant van de weg. Als afsluiter een wat rum en coke gekochten en dat op het strand opgedronken. Ondertussen aan de praat geraakt me wat Fillipinos en uiteindelijk met zn allen de avond doorgebracht.

De volgende dag op het strand gelegen en 2 duitse meiden in het hostel ontmoet. Savonds met hun wezen eten en later met wat andere mensen van het hostel en de Filipijnen van de avond ervoor tot in de vroege uurtjes wezen stappen. Dag erna wederom op het strand gelegen en een beetje gesnorkeld. Savonds een mongolian bbq geprobeerd met de duitse meiden en op tijd gaan slapen.

Sochtends op tijd vertrokken naar Caticlan en daarvandaan naar Iloilo. In Iloilo een ticket gekocht voor de ferry. Al was de ferry meer een vrachtschip dat 2 van de dekken volgeprakt had met ministapelbedjes. De boot zou om 6 uur vertrekken, helaas was het schip zo belachelijk vol geladen dat we tot 12 uur snachts wachten op de hoogste waterstand, voor we de haven uit konden varen. Wel een heel geruststellend idee om dat te weten op een crappy oud cargoship als enige blanke tussen 450 Fillipijnen :)

De rest van mijn reis ging traag en heb veel tijd doorgebracht met slapen en Tagalog leren met wat locals, dat wil zeggen; een paar jonge Filipinos die mij probeerden Tagalog te leren, en de rest van de passagiers hard lachen als ik het probeerde uit te spreken, maar goed we had fun :)
Halverwege de reis stopte de boot in de Cuyo Islands om een deel van de vracht af te laden, wat de boot duidelijk te goede kwam.
Uiteindelijk na 40 op de boot te hebben gezeten aangekomen in Puerto Princesa in Palawan.
In PP een beetje rondgekeken en een tour geboekt naar Honda Bay voor de volgende dag. Savonds nog wezen stappen met 2 belgen, een canadese en een amerikaan en eventjes me bed aangeraakt om om 6 uur weer op te staan voor de tour.

De tour was een combinatie van snorkelen en island hoppen, was leuk om te doen en de strandjes waren ook erg mooi. Savonds in het hostel gezeten met de 2 Belgen en Jane de eigenaresse van het hostel.
Sochtends vertrokken naar El Nido in het noorden van Palawan, hier de eerste 3 dagen weinig gedaan behalve gemeet met de 2 duitse meiden uit Boracay en op het strand gelegen.
Hier ook gemeet met Laila die ik in de outback van Australie tegen was gekomen, lang leve facebook tijdens het reizen.
Aangezien Laila nog een visum voor een maand had en ik ook ongeveer besloten samen verder te reizen.

In El Nido een island hopping tour gedaan, dit is echt geweldig om te zien. Omdat voor de kust van El Nido de kalksteenkliffen rechtstreeks uit de zee omhoog komen is dit een geweldige plek om met een bootje doorheen te varen. Tijdens de tour bezoek je wat snorkelplekjes, een zogenaamde secret beach (je moet door een gat in de muur van een rots zwemmen en dan is er een strandje binnenin) en nog een aantal van zulk soort plaatjes. Ondertussen krijg je nog een lunch van gebakken vis, kip, rijst enz. Helaas stopte onze boot er halverwege mee en moesten we dik een uur wachten voor er een andere boot kwam.

Uiteindelijk een discount gekregen voor de volgende dag en nog een soortegelijke tour gedaan naar andere eilandjes en andere snorkelplekken.
Vanaf El Nido zijn we naar Port Barton gegaan waar we een dag in het dorpje zelf geslapen hebben, maar dit viel erg tegen. De volgende dag dus een boot genomen naar een van de eilandjes voor de kust. Dit was een stuk beter, een prive resort met nauwelijks mensen en een klein huisrif aan het strand om in te snorkelen. Hier dan ook 2 dagen totaal niks gedaan, behalve geleerd om backgammon te spelen :).

Dit was het even, ik moet snel even eten gaan halen voor alles dicht gaat!
Bedankt voor de reacties en over een week of 4 zit ik al weer in Nederland

  • 15 Mei 2013 - 19:46

    Mevr C Dorst:

    Ha Wouter weer genoten van al je avonturen.Ben je weer opgeknapt
    Ik had van je moeder gehoord dat je best ziek was van de knokkelkoorts
    Op face book zag ik vanmiddag dat je nu in bangkok bent.Nog een maandje dan ben je weer even thuis
    Ik zal bly zyn je weer te zien.hart gr oma D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Port Barton

Mijn eerste reis

Test

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

West Timor, Alor en Lembata

26 April 2014

Sri Lanka en Filippijnen

09 Maart 2014

Cambodja en Vietnam

12 Januari 2014

Yangon tot Don Det

21 November 2013

Bangkok tot Yangon
Wouter

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 16548

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: