Byron Bay to Tassie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Byron Bay to Tassie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Byron Bay to Tassie

Blijf op de hoogte en volg Wouter

18 Januari 2013 | Australië, Hobart

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat getypt had, dus het wordt wel weer tijd.
Bij mijn vorige verhaaltje was ik in Byron Bay gebleven, daar heb ik ook nog wat dagen erna doorgebracht. Het weer was helaas niet zo goed meer als de dagen ervoor dus heb ik me vermaakt met het bezoeken van wat lokale marktjes en naar de vuurtoren van Byron gelopen.
Ook nog een dagje gebruikt om naar Nimbin te gaan, een klein plaatsje van maar 1 straat eigenlijk dat voornamelijk bekend staat om zn hippies en wiet. Hier met nog wat andere mensen met de bus naar toe gegaan, voor het uitgaan van de bus legde de chauffeur al precies uit waar je wiet kan kopen en als je van die en die koekjes koopt moet je oppassen want die zijn nogal sterk, een heel bijzonder begin dus..
Eigenlijk stelde Nimbin niet veel voor het is echt maar een straat met wat winkeltjes, met hippie prullaria en om de 10 meter iemand die aan je vraagt of je wiet wil kopen. Na een kwartier waren we eigenlijk wel uitgekeken hier en hebben we dus de eerstvolgende bus maar terug genomen, was een aparte ervaring maar niet zo speciaal als men ons op de voorhand had doen geloven.
De laatste dag in Byron heb ik voornamelijk besteed met het boeken en vastleggen van hostels voor kerst en na oud en nieuw omdat alles een beetje vol begon te raken.

Na Byron heb ik savonds de bus naar Coffs Harbour genomen. De volgende dag heb ik me vermaakt met gratis stand-up paddle lessen die door het hostel geregeld werden en met Jetty Jumpen. Jetty jumpen was eigenlijk van de redelijk hoge lokale pier afspringen. Smiddags nog heel erg toeristisch naar de Clog Barn geweest, een winkeltje met Nederlandse rommel, waar ze nog zelf klompen maakten. Hier nog wel een heerlijke kroket op wat al een tijdje geleden was :)
De volgende dag met een groep mensen van het hostel naar een rivier een uurtje van Coffs vandaan gereden. Hier hebben we ons een paar uur vermaakt met het achter een speedboot hangen op opblaasbanden en heel hard eraf vallen.
De dag erna een beetje spierpijn en niet heel veel meer gedaan, aan het eind van de dag nog naar Muttonbird Island geweest wat voor de kust van Coffs Harbour ligt. Savonds de bus naar Port Maquarie genomen en meteen naar bed gegaan.

De dag voor kerst heb ik voornamelijk op het strand door gebracht met Marlou en Danielle in een poging om een zandpop te maken voor de kerst. Uiteindelijk lukte het al kwam de schitterende zandman wel in aanmerking voor een dieetje.
Voor 1e kerstdag was het idee dat iedereen in het hostel iets te eten zou maken uit zijn of haar land, zodat je dan later met z'n allen kon proeven. We waren met 9 mensen waarvan 5 nederlanders! Uiteindelijk zijn het een aantal pannenkoekvariaties geworden voor ons en berenhap. Na het eten naar het strand gegaan om een beetje te bodyboarden, helaas werd het slecht weer na een tijdje en zijn we terug gegaan naar het hostel om wat te gaan drinken, en dat is ook wat we de rest van de avond gedaan hebben. Tweede Kerstdag kennen ze hier niet dus was er ook niks bijzonders te doen, het weer zat ook niet echt mee heel de dag regen, grijs en koud, wel een echt Nederlandse kerst dus. Toen het smiddags drogen werd zijn we nog wel even naar het Koala Hospital geweest waar ze gewonde of aangereden koalas op vangen en verzorgen. De volgende dag was het weer nog slechter dus toen voornamelijk dvds gekeken, snachts de bus genomen naar Newcastle.

Dit werd wel een lange busrit, omdat er een ongeluk voor onze bus gebeurde met een toerist die uit wilde wijken voor een kangaroo en daarmee zn eigen auto compleet in puin reed. Na een tijdje kwam de politie en hebben we geholpen de auto op 1 rijbaan te duwen zodat het verkeer weer een beetje kon gaan rijden. De volgende dag uitgeslapen en even naar het strand geweest. De dag erna naar het Blackbutt Reserve geweest en naar de Newcastle Lighthouse. Dag erna Newcastle nog een beetje verkend en weer vroeg gaan slapen, omdat m'n bus naar Sydney om half 5 sochtends weer ging.
Oudjaarsochtend om half 5 de bus naar Sydney genomen, half 8 in Sydney aangekomen en een plaats gezocht om mn backpack te droppen. Vervolgens naar de Botanical Gardens gegaan om in de rij te gaan zitten met Marlou en Danielle die er al vanaf een uur of 6 zaten. Uiteindelijk om een uur of 10 ging het hek open en met een beetje pijn en moeite redelijk vooraan een plaats gevonden met uitzicht op de Opera House en de Harbour Bridge. Toen nog maar 14 uur te gaan om het vuurwerk te zien. Heel de dag op dezelfde plek doorgebracht, tot savonds de show langzaam begon met stuntvliegers, een watershow, een aboriginal smoke show en kindervuurwerkshow. Uiteindelijk om 12 uur genoten van het de grootste vuurwerkshow ter wereld en was zeker het wachten waard! Na een tijdje was iedereen wel behoorlijk moe en waren we elkaar in de drukte een beetje kwijt geraakt. Uiteindelijk ben ik naar het centraal station gegaan en heb daar nog even liggen slapen tegen de muur. Helaas had ik niet de luxe van de lokale zwervers die dekens hadden, dus ben ik na een uurtje maar opzoek gegaan naar mn backpack. M'n backpack stond in een reisburo opgeslagen, daar gevraagd of ik daar binnen even mocht wachten en vervolgens in slaap gevallen voor 2 uurtjes :) Daarna om 9 uur sochtends de bus naar Melbourne in gegaan om nog van een rit van 14 uur naar Melbourne te genieten.

In Melbourne voornamelijk bijgekomen de eerste 2 dagen en wat slaap ingehaald. Daarna veel tijd in de bibliotheek doorgebracht, omdat het buiten rond de 43 graden was. De laatste dag nog naar de Botanical Gardens geweest en wat oorlogsmonumenten om die avond naar Hobart te vliegen.
In Hobart weer eens een keer uitgeweest voor het eerst in 3 weken naar een Irish Pub met live muziek.
Dag erna Hobart een beetje verkent, de Salamanca Market en Battery point.
De volgende dag naar MONA geweest het Museum for Old and New Art. Dit is 1 van de hoogtepunten van Hobart, met heel veel unieke kunst en lijkt totaal niet op de traditionele museums die je normaal gesproken ziet was super interessant!
Hierna een dagje verspild, omdat mijn trip naar Mount Wellington niet doorging waar ik al 2,5 uur op zat te wachten, savonds nog wat gebiert en gekaart met wat mensen van het hostel.
Aangezien er op Tasmanie wat bosbranden waren en er veel National Parks gesloten en waren veel toeristen terug naar Hobart gekomen om af te wachten hoe en wat er zou gebeuren. Helaas waren dus alle hostels vol en waren ook alle huurauto's uitgeleend. Ik zat dus een beetje vast in Hobart zonder slaapplek.. Om die reden de volgende dag een tent en slaapzak gekocht en de eerstvolgende bus naar het noorden gepakt, hier een tijd rondgelopen tot ik een camping zag. Hier me tent neergezet en nog wat gedronken met een Ozzie die al 15 jaar als fruitplukker leefde en overal een beetje kampeerde.
De volgende ochtend een auto gehuurd in Devonport, ook hier had ik een van de laatste dus dat was mazzel. Met de auto op weg gegaan naar Cradle Mountain National Park, hier een wandeling van een uurtje of 3 gedaan rondom een meer met de Cradele Mountain op de achtergrond. Hierna op zoek gegaan naar een volgende campsite. Onderweg nog een lifter opgepikt en een hele tijd over muziek zitten praten. De lifter savonds weer afgezet en een campsite in de buurt gevonden.
De volgende ochtend beroerd wakker geworden, van nauwelijks slapen en heel veel kou. Een poging gedaan om naar Walls of Jerusalem N.P te gaan helaas was dit zo afgelegen dat je meer dan 10 km off road moest. De meeste auto verhuurders worden hier niet zo gelukkig van, ik heb het wel geprobeerd tot het moment dat ik door modderpoelen van meer dan 25 cm moest met mijn Suzuki Swift, toen toch maar besloten dat het beter was om terug te gaan aangezien er hier geen mens komt leek het me niet zo'n goed idee hier vast te komen zitten. Na deze kleine domper begonnen om naar de oost kust van Tasmanie te rijden. Savonds in Bridport een hostel gevonden en hier meteen naar bed gegaan en heerlijk warm geslapen. Dag erna een stuk beter wakker geworden en verder gegaan richting de oostkust via Ralfs, St Columba en Halls Falls aan het einde van de dag in St. Helens aangekomen. Hier vandaan een stuk naar boven gereden en ergens op een verlaten strandje de auto geparkeerd om hier de nacht door te brengen. Sochtends ontbeten op het strandje, wakker geworden met een duik in het heerlij k heldere water (wel ijskoud). Door gereden naar de Bay of Fires en onderweg nog bij een paar uitzichtpunten gestopt. Verder naar het zuiden gereden naar Bicheno om wat boodschappen te doen en vervolgens weer wat terug om naar de gratis campsite te gaan, om weer een nachtje in de auto te slapen. Sochtends vroeg naar Freycinet N.P gegaan, hier een beklimming van mount Amos gedaan, wat wel enige moeite kostte aangezien dit soms bijna recht omhoog over gladde rotsen ging, maar het uitzicth over Wineglass Bay was wel fantastisch. Op de terugweg naar beneden ergens een lintje gemist denk ik en uiteindelijk na veel kruipen door de bush toch weer bij de auto gekomen :).
Na Wineglass Bay begonnen aan terugweg richting Devonport. Savonds een campsite gevonden 10 km buiten Devonport in een of ander spookstadje. Hier wat gegeten en gedronken en zitten kijken naar de hoeveelheid dieren er hier in het donker tot leven komen. Volgende ochtend de auto ingeleverd, naar de bibliotheek geweest om te internetten voor een bus en hostel in Hobart, savonds weer op de camping geslapen in Devonport. Sochtends vroeg de bus naar Hobart genomen, hier was gedaan en andere nuttige dingen en savonds nog even naar het festival geweest dat hier voor de komende paar dagen is. Gisteren naar Mount Wellington geweest die net achter Hobart ligt. Het uitzicht vanaf de top is dan ook super, de top is zo'n 1200 meter hoog. Wel was het heel koud bovenop dus ook weer snel aan de tocht terug naar beneden begonnen.
Wat ik hier in mijn resterende dagen ga doen moet ik nog even uitzoeken, over een dag of 6 vlieg ik weer terug naar Melbourne dat is in ieder geval zeker.

Dat was het wel weer eventjes voor nu,
Thanks voor de reacties allemaal!

Cheers!

• 18 Januari 2013 - 10:33

Ruben:

Hee Wout, wat een prachtig verhaal weer! Geweldige foto's ook! Gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt, ik moet zeggen; dan begint t wel behoorlijk te kriebelen:p. Haha
    Heel veel plezier ouwe reus! Ik volg je op de voet.

Laterz Ruben

• 19 Januari 2013 - 11:49

Roelie:

He Hoi Wouter,

Zojuist je reisverslag gelezen. Jee wat maak jij veel mee!!! Niet altijd even comfortabel maar ik denk dat dàt in het niets valt bij alle fijne en mooie dingen. Heel veel plezier verder met al je ondernemingen.
    groetjes Roelie

• 21 Januari 2013 - 20:53

Pa En Ma:

Hey wouter,wat een leuk verhaal weer! We genieten er telkens weer van. Het valt me op dat je het toch regelmatig koud hebt. Maar dat is natuurlijk niets vergeleken met de kou die wij hier hebben. Wij hebben alleen het voordeel dat we lekker warm in bed liggen. Maar al met al heb je daar een geweldige tijd als we het zo lezen. Veel plezier nog en een goede reis gewenst naar Melbourne.
    Groetjes pa en ma

• 22 Januari 2013 - 19:23

Dorst:

Ha Wouter.Fyn om weer een mail van je te lezen.En al je avonturen mee te beleven.
    JE MAAKT heel wat mee iedere keer.Dan erg warm en dan weer kou waar je dan misschien helemaal niet opgerekend hebt.Nu hier worden de temperaturen ook bar.Hoorde net op de radio
    vannacht 10 tot 15 graden vorst.En het blyft heel de week streng vriezen.
    Ik denk dfat je niet met ons wilt ruilen.Geniet er nog maar lekker van.
    hart groeten oma D

• 26 Januari 2013 - 13:59

H Kopppenaal:

Dag Wouter Wat een geweldig verslag,de foto,s zijn ook prachtig,zo kunnen wij meegenieten van je reis
    je maak heel wat mee,hier is het koud,maar ik begrijpt dat het bij jullie ook niet altijd warm is,goede reis daar het volgende adres.groetjes oma

• 26 Januari 2013 - 15:28

André Van Leeuwen:

Mooi verhaal Wouter, Suc6!