Adelaide to Mission Beach - Reisverslag uit Cairns, Australië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Adelaide to Mission Beach - Reisverslag uit Cairns, Australië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Adelaide to Mission Beach

Blijf op de hoogte en volg Wouter

12 November 2012 | Australië, Cairns

Het is inmiddels al weer bijna 2 maanden dat ik hier zit, dus zal ik nog een verhaaltje tikken.

Voor dat Moritz en ik Adelaide in gingen ruilen voor de Mclaren Vale nog 1 of 2 dagen benut om wat kleren te wassen, eten te kopen enz. enz.
De dag erna met de trein en bus naar Mclaren Vale gegaan en daar opgepikt door Ned die ons meenam naar zijn huisje.
Het huisje is een simpel bungalowtje midden in een wijngaard, wel een hele relaxte omgeving dus om te wonen.
Sommige dingen waren nog redelijk primitief. Het water uit de kraan wordt uit de grond opgepompt en is soms redelijk bruin, als je dus savonds je pasta kookt zie je niet wat je kookt, maar het water borrelde dus dat is een goed teken. Drinkwater haalde we uit de regenton buiten die in het begin best lekker vers smaakte. Afgezien van dat het primitief was had ik het niet willen missen!

Savonds kennis gemaakt met Ned en Jas die ook op de wijngaard werkte en een beetje tv gekeken. Volgende dag begonnen met het werk. De bedoeling was om kuubs containers met olijven in 10 kilo emmers te verpakken. Moritz zorgde dat er 10 kilo in de emmers zat en ik vacumeerde de zakken en deed het deksel op de emmer. Nu klinkt dit heel erg ingewikkeld maar we hebben het overleefd :)

De volgende dag verder gegaan met dit werk en dat was het voor die week, Ned heeft ons de volgende dag in Adelaide gedropt omdat hij zelf ergens in Adelaide moest werken en wij pas maandag weer hoefde te beginnen. Dat weekend in Adelaide niet zoveel gedaan, vrijdagavond wezen stappen, zaterdag met Moritz en Craig naar het strand geweest. Maar het strand was na een uurtje koukleumen wel weer voldoende dus toch maar weer terug naar de stad gegaan.

Zondag weer uitgecheckt uit het hostel, 1,5 uur voor de supermarkt gewacht om open te gaan om vervolgens weer met trein en bus naar de MClaren Vale te gaan. Daar heel de middag een beetje in een parkje gehangen en een soort pruimen liggen eten die langs de kant van de weg groeiden.

De volgende dag om half tien begonnen met werken, dat was dus wel een relaxt begin van de dag. Beetje opgeruimd sochtends en smiddags met een whippersnipper (een kantenmaaier noemen wij dat geloof ik?) onkruid tussen de wijnranken vandaan verwijderd. Dit was opzich geen slecht werk, helaas hebben Moritz en ik allebei last van hooikoorts dus dit was aan het eind van de dag dikke rode ogen en niessalvo's :).

De volgende dag verdergegaan met whippersnipperen en niesen en aan het einde van de dag nog bij iemand wat hout verzameld voor cash. Savonds met zn vieren geprobeerd een jigwawpuzzel te maken wat nog best lastig bleek te zijn.

Gelukkig de dag erna terug naar onze geliefde olijven, wat wel geestdodend is, maar stukken beter voor je neus en ogen :).
De dag erna terug naar Adelaide gegaan waar we nog 2 uurtjes allerlei huis, tuin en garage klusjes hebben gedaan voor wat extra cash. Hierna afscheid genomen van Ned en Jas en weer ingechecked in ons hostel. Aangezien er geen werk meer is moeten we weer verder reizen, met een beetje geluk kunnen Moritz en ik eind november naar Darwin vliegen om daar voor 6 tot 8 weken te werken. Dat hebben we via Craig geregeld een australier die daar ging werken en zij dat ze normaal gesproken altijd wat backpackers nodig hebben.

Besloten om met Moritz en Frida en Andrea (2 zweedse zussen) een auto te huren om de Great Ocean Road mee te doen. Savond nog wat wijn gedronken met een verschrikkelijk dronken elf en een kerstman.
Volgende de dag naar de autoverhuur geweest offertes opgevraagd enz. enz.

Volgende ochtend om 10 uur de auto opgepikt en begonnen om Adelaide uit te komen en richting de Grampians te vertrekken. Onderweg nog in Murray Bridge gestopt om de noodzakelijke boodschappen te doen, toen weer verder gegaan om de resterende 7 uur af te leggen. Gelukkig was Frida ook 25 dus konden we het rijden afwisselen.
In het schemer aangekomen op een afgelegen campsite in de Grampians, de meiden begonnen met het opzetten van hun tent en Moritz en ik hout verzameld om op te koken en om warm te blijven. Heerlijke worst gebakken boven het vuur en nog wat gedronken, toen opgemaakt voor de eerste nacht slapen. Aangezien Moritz en ik geen zin hadden om een tent te kopen en mee te slepen hebben wij in de auto geslapen.

Sochtens wakker geworden na een nacht van kou en niet veel slaap, het was maar 4 graden buiten in de auto iets meer maar net niet genoeg om comfortabel te zijn. De meiden hadden het niet veel beter, die lagen ook meer wakker dan in slaap. Gauw weer een vuurtje gemaakt om op te warmen, verder gegaan waar we gebleven waren door te ontbijten met lekkere vette bbq worst :)
Onder het ontbijt kwam er nog vrolijk even een kangaroo tussen door huppen, het kan hier allemaal :)

Na het ontbijt een paar mooie uitzichtpunten van de Grampians bezocht en om een uur of 1 begonnen aan de tocht naar de kust. Na een uurtje of 3 aangekomen in Cape Bridgewater, daar wat gelucht op het strand met koude bbq worst omdat de meiden geen trek hadden sochtends hadden wij nog wat lekkers voor smiddags!
Hierna verder gegaan naar Portland voor een routekaart van de Great Ocean Road en meteen gebruik gemaakt van de gratis warme douches die hier waren. Verder gereden langs de kust in de hoop een gratis campsite te vinden langs de kant van de weg.
Dit lukte helaas niet echt, dus besloten maar ergens een zonsondergang te zien en dan in het donker verder te gaan. Uiteindelijk wel een camping gevonden, wel wat verder dan gepland en niet echt gratis.

Volgende ochtend een stukje terug gereden voor wat we de vorige dag gemist hadden, voor de rest alle hoogtepunten van de Great Ocean Road gezien in deze dag. Mooie uitzichten, veel koalas en veel afwisselende wegen dan weer langs de kust, en dan weer door het bos.
Savonds aangekomen in Melbourne, wat wel een stuk drukker was dan Adelaide. Dit was ook wel een goede les om aan de linkerkant van de weg door een stad te rijden, met een heel klein kaartje met wat wegen erop. Uiteindelijk toch gelukt om een hostel te vinden en maar vrede mee genomen om 35 dollar te betalen voor een nachtje parkeren.

Volgende dag auto weer ingeleverd en hostel geswitched voor een goedkopere. De rest van de dagen in Melbourne niet veel bijzonders gedaan aangezien het koud en regenachtig was. De lente hier in het zuiden is een beetje gelijk aan onze begin van de lente.
Nog wel een dagje naar het immigration museum geweest, beetje over de grote markt tegenover ons hostel rondgeslenterd enz.

Toen de zon zich weer liet zien naar St. Kilda gegaan net onder Melbourne, hier opzoek geweest naar pinguins en er uiteindelijk 1 gevonden!
De volgende dag was het weer wel goed dus weer naar St. Kilda gegaan om op het strand te liggen. Savonds naar de Eureka Tower geweest, de hoogste toren van Melbourne om de sunset te zien. Was super! Daar ook Marie weer tegengekomen die ik Alice Springs al eens ontmoet had. Dat gebeurd hier nogal regelmatig dat je bekenden tegenkomt, aangezien veel mensen dezelfde route een beetje afleggen.

Volgende dagafscheid genomen van Moritz, Frida en Andrea en naar Cairns vertrokken om eindelijk van de heerlijke tropische temperaturen te genieten. Na een maandje met een trui te hebben gelopen in het zuiden is het noorden heerlijk. Elke dag minimaal 30 graden heel het jaar door. De eerste dag Cairns een beetje verkend en bij the lagoon gezeten.
Volgende dag een trip naar het Great Barrier Reef gaan regelen en een camera gehuurd om wat fotos te kunnen maken. Savonds in het hostel gezeten met een paar zweedse gasten met gitaren.

Vroeg opgestaan om met de boot naar het Great Barrier Reef gegaan, op 2 verschillende plekken gesnorkeld, heel veel vis gezien en een schildpad. smiddags onder het genot van een paar glazen wijn teruggevaren naar Cairns.
Savonds met wat hippies in het park gezeten. Op het moment is Cairns overspoeld met Australische en Japanse hippies, dinsdag of woensdag ochtend is er een eclips hier. Blijkbaar zijn al heel veel mensen 4 jaar aan het plannen voor een groots eclipse festival ten noorden van Cairns. Een 7 daags hippiefestival klinkt erg goed. Helaas is het ook erg duur dus die moet ik laten schieten, met een beetje geluk kan ik hier nog wel een gedeeltelijke zonsverduistering zien.

Dag erna een tour geboekt naar Cape Tribulation om naar het Daintree Rainforest te gaan, het oudste Rainforest op aarde.
Sochtends opgepikt en begonnen aan de tour, was erg leuk om te zien. Helaas lag het tempo van de tour in de hoogste versnelling dus in de bus 10 minuten eruit, hup weer in de bus. De planner van de tour was een beetje te enthousiast met proberen om 15 dingen in 1 dag te doen denk. Helaas zie je ze nu alle 15 eigenlijk maar half of net niet, dus dat miste zijn doel een beetje.

Gisteren vertrokken naar Mission Beach, een klein plaatsje ten zuiden van Cairns hier nog een stuk door het regenwoud gelopen naar een uitzichtpunt en de rest van de dag bij het zwembad bijgekomen.
Savonds nog met 2 Nederlandse meiden gediscussierd over hoe de eclipse precies werkt, door middel van bierflesjes maar we kwamen er niet helemaal uit...

Morgen ga ik met de bus verder naar beneden, naar Townsville of Magnetic Island. Ik ga proberen om eind november in Brisbane te zijn, zodat ik van Brisbane naar Darwin kan vliegen als er werk is.

Thanks voor de reacties en groeten allemaal!

Cheers!

• 12 November 2012 - 10:33

Gabor:

Weer met plezier je reisverslag gelezen ....veel plezier verder en ik zie je volgend verslag wel weer tegemoet !!

• 12 November 2012 - 14:04

Erik!:

Das ng eens kilometers maken zeg! Erg leuk om te lezen allemaal! Fantastische foto's ook!
    Ga zo door Woutert!!

• 12 November 2012 - 16:15

Pa En Ma:

Zo te lezen heb je het fantastisch, op wat kou lijden na dan. Leuk geschreven en erg leuk om te lezen!
    Kijken alweer uit naar je volgende verhaal. Groetjes

• 13 November 2012 - 19:13

Oma Dorst :

Ha Wouter
    Ik heb net je mail gelezen. Je hebt al eer veel meegemaakt.En je leert op je reis ook veel mensen
    kennen. Met het weer heb je het nog niet zo getroffen dat viel wel tegen zeker
    Maar nu ben je in warme streken.Het isallemaal hel afwisselend wat je meemaakt.
    Je foto,s waren ook mooi ook de springende kagoeroe en de koala in de boom.Hier i et somber weer
    mistig en donker maa ja het is ook november.Het was erg leuk om weerte lezen hoe het
    met je gaat.Hart gr van oma d en tot de volgende mail

• 13 November 2012 - 21:19

Roelie :

Hoi Wouter,

Wat leuk weer wat te horen en wat een apart bestaan. Wel een hele leuke ervaring denk ik zo. Je hebt gelijk dat je lekker de warmte op ben gaan zoeken. Het zou mooi zijn als je daar voor langere tijd werk vindt; dan heb je weer wat mogelijkheden. Dat rif waar je was schijnt ècht heel mooi te zijn en ja die vissen en schildpadden>leuk hoor om allemaal mee te maken. Geniet lekker verder, veel plezier en tot horens.

groetjes Roelie

• 16 November 2012 - 19:17

Oma Koppenaal:

DAG WOUTER weer genoten van je reisverslag,je heb al heel veel gezien ,de foto"s zijn ook geweldig.
    het werk was ook wel apart denk ik,ook leuk dat je zo veel jongens en meisjes ontmoet lijk me wel heel gezellig.! groetjes oma.

• 20 November 2012 - 13:21

Wendy:

Bovenste beste Woutert!

Ik ben poeppie jaloers, en na de feestdagen ga ik dus dubbel zo veel, ultra kneiter hard aan de spaar! :)
    Zou je bijna een verslag willen geven van het slechte weer hier, om je extra gelukkig te maken, maar denk dat dat niet nodig is, aangezien je al de tijd van je leven hebt!
    Dacht altijd dat Australie een beetje zou tegenvallen, maar niets blijkt minder waar, wat een vet land! En dat terwijl je er nog maar zo kort bent! Je hebt er echt van alles he!

Nou, ik zal mijn verhaal niet te lang maken, dan kun je weer lekker kei hard door genieten! :)

Hope to see you soon, dikke cheers, proost, nasdrovje!

xx Wendy

P.s. NL - 4 graden Celsius.... :/ hahaha...

• 21 November 2012 - 00:06

Leander:

Hey Wout, lache joh om zo over je reisavonturen te lezen, helemaal boeiend zo op die manier. K kan ook over veel van dat soort dingen meepraten, o.a. om (na wat versnaperingen) in "the middle of nowhere" ergens in slaap te vallen en na een paar uren gedesorrienteerd en verkrampt van de kou wakker te worden haha... Ook was k veel lotgenoten tegen gekomen, maar die waren daar vaak wat beter op voorbereid. Sommigen schijnen ook op paarden of weet ik veel wat voor beesten te rijden, dat lijkt me wel wat voor de volgende keer. Toch is een auto nat. vaak nog makkelijker, helemaal als je er languit in kan liggen. Groeten

• 02 December 2012 - 04:58

Marcel:

Zo Wouter eindelijk je blog gevonden, eindelijk in de warmte zie ik. Al een surfplank gescored?

Veel plezier nog.

Cee Ya Mate.