Alice Springs to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Alice Springs to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Alice Springs to Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Wouter

15 Oktober 2012 | Australië, Adelaide

Laatste keer was ik klaar om de AFL Final te gaan kijken. Dat is dus ook precies wat we gedaan hebben. Sochtends om 12 uur een goed begin gemaakt met de Burgers en Beer Special om in de stemming te komen :).
Daarna naar het casino om de wedstrijd te kijken. Australian Football is een soort combinatie van Rugby en American Football, veel tackles, stapels met worstelde de sporters en af en toe een beetje vechten, een heel vriendelijk spelletje dus.
Was best leuk om te kijken en nog spannend ook toen we de regels eenmaal een beetje doorhadden, uiteindelijk wonnen de Sydney Swans. Wat mij persoonlijk nogal weinig interesseerde omdat ik nog nooit van ze gehoord had, helaas waren de Ozzies waar we mee waren voor het team uit Melbourne dus voor hen was het wat minder.

De volgende dag ben ik met Freddy en Laura naar Flynns Grave geweest. Freddy had ik ontmoet in mijn hostel de avond na de AFL final. aangezien Alice Springs behoorlijk saai is zonder auto, besloten we om een fiets te huren en naar Flynns Grave te fietsen zo'n 12 km buiten Alice Springs. Laura is een engels meisje dat Freddy weer kende van een tour, dus zij ging ook mee. Flynns Grave is niks bijzonders een graf langs de kant van de weg met een grote steen erop, ik ben ook al weer vergeten wat de enorme prestatie van mr Flynn was dat hij zo'n 'bijzonder' graf verdiende. Het leuke was de route achter Flynns grave waar je via een hele steile weg omhoog kon klimmen naar de kliffen boven Alice Springs met een super mooi uitzicht over de hele vallei. Daar hebben we een tijdje gezeten, maar helaas voor de zonsondergang weggegaan omdat de weg terug nogal erg lastig is in het donker.

Aangezien mijn idee om een lift te vinden via Uluru naar Adelaide niet echt wilde werken, heb ik besloten een georganiseerde tour te boeken naar Uluru, Kings Canyon en Kata Tjuta. Hierbij kon ik ook meteen een bus naar Adelaide boeken via Coober Pedy.

De volgende dag meteen vertrokken met de tour, eerst een lange rit van een uur of 5 richting Kings Canyon, hier een wandeling gemaakt van een paar uurtjes. Onderweg nog even gestopt bij een ijskoude waterpool voor een frisse duik!
Daarna de wandeling afgemaakt en terug naar de bus, onderweg aan de kant van de weg gestopt om hout te verzamelen. Dit is vrij makkelijk aangezien er in de outback nogal regelmatig bosbranden zijn, liggen hele stukken land er uitgebrand en vol dode bomen bij. Ideaal dus om de nog niet afgebrandde boomstammen op de kar te slepen voor een kampvuur savonds.
Aangekomen op de campsite, eerst een vuur gemaakt met de pannen op de hete kolen, was best lekker zo'n bushfire meal!
Daarna aan een aantal welverdiende biertjes begonnen en geprobeerd te slapen in een 'swag'. Een swag is in principe een iets ruimere slaapzak van tentmateriaal, maar je ligt dus gewoon buiten!
Superleuke ervaring, helaas was het een hele koude nacht in de outback en had ik nauwelijks warme kleren meegenomen, omdat ik geen zin had om dat mee te slepen :).

Na zeker 2 uur slaap om 5 uur opgestaan een warme douche van 2 minuten (die fantastisch voelde!) naar Kata Tjuta gegaan voor een wandeling door de Valley of the Winds. Kata Tjuta lijkt een beetje op Uluru maar bestaat uit meerdere gedeeltes, waar Uluru een massief geheel is. Na 3 uurtjes naar de campsite gegaan om lunch te hebben en een duik te nemen het zwembadje op de camping, welke nog veeel kouder was dan alles tot nu toe. Ik vraag me toch af hoe ze dat doen als het 35 graden is overdag en het water -15 voor je gevoel..
Na de lunch zijn we naar Uluru gegaan waar de gids ons een hoop vertelde over wat Uluru betekend voor de Indigenous Australians. Onder andere waarom ze niet willen dat mensen Uluru beklimmen. Nu was ik dat toch al niet van plan omdat dat nogal respectloos voelt, maar er waren toch massa mensen die het wel doen. Dit is ook de reden dat de Australische overheid het toelaat, ze zijn bang als ze de beklimming sluiten en te weinig geld binnenkomt....

Hierna naar het viewpoint gegaan om een supermooie sunset te zien over Uluru, waarbij je de kleuren van de ondergaande zon ziet veranderen van oranje naar dieprood op de steen. Ondertussen ook maar meteen wat te eten, bier en champagne genuttigd en toen het donker was naar de campsite gegaan.
Weer een kampvuur gemaakt op de campsite en daar met wat biertjes en marshmallows gezeten. Het leuke aan deze nacht was dat het helderder was dan de vorige nacht en aangezien er nauwelijks lichtvervuiling is in de outback is het supervet om de sterrenhemel te zien. Je kon het hele melkwegstelsel zien!! Heel bijzonder had ik nog nooit gezien zoveel sterren en de Milkyway als een soort wolk van sterren!

Volgende dag om half 5 opgestaan, met iets meer slaap en iets minder kou. Op naar het viewpoint om de sunrise te zien over Uluru.
Was ook heel bijzonder, maar ook bijzonder koud. Ondertussen bibberend een ontbijtje naar binnen gewerkt en toen gewacht tot de zon kwam, en daarmee ook een beetje meer temperatuur.
Na de sunrise de wandeling rondom Uluru gemaakt wat ongeveer 2,5 uur duurde. Hierna aan de terugreis begonnen met nog een stop op een Camelfarm. Hier fokten ze kamelen en vingen ze gewonde dieren op.
Savonds met de hele groep gaan eten in The Rock Bar als afsluiter. Heerlijke kangarooburger op, wat biertjes en uiteindelijk met een groepje op het dakterras van de ietwat dronken tourguide thuis beland :)

Volgende dag meteen de Greyhoundbus in voor een rit van 9 uur naar Coober Pedy. Rit duurde best lang er werd nog wel een film gedraaid, maar deze was de eerste 5 minuten zo vol slechte cliches dat ik maar gauw mn mp3speler wat harder heb gezet en heerlijk naar de eindeloze outback heb gekeken. Savonds aangekomen in Coober Pedys.

Coober Pedy bestaat geheel uit opaal mining, alles in het stadje heeft iets te maken met opaal. Aangezien Coober Pedy midden in de outback ligt en heel erg heet is zijn veel huizen uitgehakt in de rotsen. Mijn hostel ook dus ik heb lekker een nachtje 6,5 meter onder de grond geslapen met een bijna constante temperatuur van 23 graden, heerlijk!

Volgende dag een beetje rondgekeken in Coober Pedy, het stadje lijkt een beetje op een seventies western stadje, stoffig, heet en verlaten.
Wat wel leuk is, is dat er veel film rondom Coober Pedy zijn opgenomen, voornamelijk Sci-Fi films omdat je het rode verlaten outback landschap nogal makkelijk met een marslandschap kan vergelijken. Leuk was ook dat het ruimteschip uit Pitchblack hier nog zomaar ergens langs de kant van de weg lag. Dit was gebruikt voor de film en toen hier achtergelaten!
Smiddag ben ik nog even in een opaalmijn wezen kijken, en heel blij geworden dat dat mijn baan niet is. Savonds weer de volgende Greyhound naar Adelaide genomen voor een rit van zo'n 12 uur.

Sochtends om half 7 in Adelaide aangekomen, even op een bankje in het park een ontbijtje genomen. Tot er een auto het gras op kwam rijden, raampje naar beneden deed en zich voorstelde: Hi were from the Adelaide Homeless Shelter, do you have any place to sleep today?
Waarop ik heel hard moest lachen en ze vriendelijk uitgelegt heb dat ik geen zwerver ben, maar mijn hostel pas om 8 uur openging. Zij konden er ook om lachen en zeiden Adelaide is gewoon een hele sociale stad. Goed om te weten, als ik nog is een onderkomen nodig heb kan ik gewoon aanbellen bij de daklozenopvang! :)

Later toch maar gewoon in mn hostel ingechecked, smiddag nog even het art museum bezocht en savonds vroeg naar bed omdat ik nogal gaar was van de busrit van 12 uur.

Volgende dag Moritz ontmoet die met Nicolas en Sebastian met de 4wheeldrive naar Adelaide was gereisd ipv de bus. Heel de dag bezig geweest met Job Agencies afgaan, werkgevers bellen, mailen enz...
Savonds nog in het hostel zitten kaarten met een Canadees en Duits meisje.

Next day met Nicolas en Moritz naar de Mclaren Vale geweest naar een wijngaard, aangezien Nicolas en Sebastian daar 2 weekjes gewerkt hadden en nog wat connecties hadden. Op de wijngaard Ned ontmoet, hij had op het moment niet veel werk, zou ons nog laten weten hoe en wat. Op de weg terug een pizza gehaald bij domino's. Dinsdag is namelijk cheap thuesday in heel australia, dus pizza's voor nog geen 7 dollar :)

Verjaardag! Begon met heerlijk nederlands weer grijs, koud en regen heel de dag :) smiddags met wat mensen van het hostel en de hosteleigenaar naar de Barossa Valley gegaan om wat winetasting te doen. Op de heenweg hadden we helaas een kaartlezer, die geen rijbewijs had en helaas ook 0,0 verstand van kaartlezen. Duurde dus 2 uur voor we er waren terwijl de ander auto er in 1 uur was...

Winetasten zelf was leuk, bij verschillende wijngaards gestopt om wijnen te proeven. Een beetje interessant doen deze is lekker maar de afdronk is toch net wat te droog, mag ik die daar is proberen doet het altijd goed :)

Uiteindelijk ging de helft van de groep terug en ging ik met een franse jongen en 2 finse meiden nog een laatste wijngaard proberen.
Toen we weggingen belden de anderen, de eigenaar van het hostel dacht dat ze het wel zouden redden terug naar Adelaide met een bijna lege tank..
Helaas voor hem dacht de auto er anders over en weigerde verder te gaan zonder benzine. Twee slachtoffers mochten in de stromende regen 2,5 km lopen voor een tankstation om een jerrycan benzine te halen.
Toen wij uiteindelijk bij de auto aankwamen hadden ze net benzine en waren ze de auto aan het bijvullen, alle 4 doorweekt.
Savonds niet veel bijzonders gedaan, wat van de gekochte wijn geproeft en om een uur of 1 naar bed gegaan.

Volgende ochtend om half 8 wakker geschud of ik wilde werken vandaag, aangezien ik wel wat geld kan gebruiken maar half slapend ja gezegt. Oke dan zie ik je over 10 minuten beneden..
Bleek dat ik met Shane de plamuurder mee mocht om behang te verwijderen. Shane was een aardige vent, kocht me een subway ontbijtje en koffie aangezien ik niet echt tijd had om te ontbijten.
Heel de dag met een steamer behang verwijderd, stelde niet zoveel voor maar shane was zeer tevreden dus ik kreeg nog een sixpackje bier bovenop mn salaris. Dat is erg onbeleefd om te weigeren dus heb ik het maar aangenomen. Savonds de biertjes met Moritz en Craig gedeeld en een beetje op tijd gaan slapen.

Volgende dag het klusje afgemaakt, was maar 3 uurtjes maar goed, makkelijk verdiend. Vrijdagavond dus nog wezen stappen met Moritz, savonds nog 2 aardige Nederlandse meiden ontmoet en geeindigt in de MCDonalds.

Zaterdag een rustig dagje gehad, uitgeslapen tot een uur of 1 :). Voelde heerlijk, was zeker 3 weken geleden dat ik echt uitgeslapen heb. Smiddags even naar het museum geweest en naar Chinatown geweest om aziatische supermarktjes af te gaan naar vreemde spullen. Savonds nog drankje gedaan met de Nederlandse meiden van de avond ervoor en weer redelijk op tijd naar bed.

Zondag met Moritz een fiets gehuurd, of geleend eigenlijk want dat is gratis! in Adelaide. Met de fiets via een relaxte route langs de rivier naar het strand gegaan. Hier even aan het water gevoeld maar toch maar besloten gewoon op het droge te blijven. Het lijkt er op dat het weer nu eindelijk een beetje opknapt hier, de hele week was koud, grijs en regenachtig.

Vandaag met Ned gebeld en Moritz en ik gaan morgen naar de MClaren Vale om woensdag te beginnen met werken op de wijngaard. Voorlopig voor 2 dagen, maar hopelijk voor meer. Als het niet voor meer kan ga ik er vandoor en ga ik in Melbourne of Cairns werk zoeken. In ieder geval hebben we gratis slaapplek in Ned zn huis. En hopelijk ook een pc zodat ik eindelijk wat foto's kan uploaden hierzo.

Met een beetje mazzel heb ik de komende tijd niet zoveel te melden, omdat ik aan het werk ben elke dag, maar we zullen zien het wordt een grote verrassing!

Thanks voor alle berichtjes en Felicitaties!

Cheers

• 15 Oktober 2012 - 09:53

Gabor:

Weer met veel plezier je blog gelezen .....best wel jaloers als ik dat allemaal zo lees ....geniet ervan !!! Ik kan kijk weer uit naar je volgende blog ....succes met werk vinden pik !!!!

• 15 Oktober 2012 - 16:46

Ted Berkenbosch:

Mooi verslag,zo te lezen heb jij het best wel druk en naar je zin.

Hou het heel en goeie reis verder.

Ted.

P.S Ik hou een stoel vrij bij Akershoek met een versnapering.

• 15 Oktober 2012 - 19:52

Pa En Ma:

Ha Wouter, dat was wer een leuk verslag en dan zo lang!!!
    Zo te lezen heb je het erg leuk en ontmoet je veel verschillende mensen.
    Ik weet niet of je al een trui gekocht hebt?
    Zo te lezen heb je het regelmatig frisjes.
    Veel plezier nog. We hebben genoten van je verhaal.
    Groetjes pa en ma

• 16 Oktober 2012 - 21:50

Wouter Koppenaal:

Ha Wouter net je verslag gelezen.Wat heb je al veel meegemaakt.
    En al veel andere jongelui ontmoet. Is het werken nog gelukt?
    Want je geld zal je zak wel uitvliegen als ik alles zo lees.Ik vind het heel leuk om je vvverslag te
    lezen en zo alles een beetje mee te beleven.
    Wouter nog heel veel plezier in het verre australie.
    hart gr van oma d

• 17 Oktober 2012 - 10:07

Judith Van Der Bok:

Heeeeeeeey!!! Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Zo te zien heb je het ontzettend naar je zin en hoef je ons voorlopig nog niet te missen :D Nog gefeliciteerd! Ik heb je geen berichtje gestuurd, want we waren zelf namelijk ook even op vakantie... Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Dikke kus en veel plezier met werken!

• 18 Oktober 2012 - 19:23

Roelie:

He Wouter,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel een beetje laat maar ja...
    Wat een groot reisverslag tot nu toe zeg!!! Wat leuk dat je met anderen al aansluiting hebt. Alleen lijkt me zo stilletjes. Je hebt al aardig wat gezien. En wat een kou daar; dat is wel verrassend toch. Hopelijk wordt het snel wat warmer en kan je wat werk vinden.
    groetjes van ons allemaal,

Roelie

• 29 Oktober 2012 - 16:13

Oma Koppenaal:

Dag woute.
    Net je foto,s bekeken wat geweldig om te zien,zo kunnen wij ook mee genieten, je heb al heel wat gezien in de tjd dat je nu weg ben,ik kijk uit naar het volgende bericht,
    Groetjes Oma K

• 29 Oktober 2012 - 16:29

Dorst:

Ha Wouter
    Net je foto,s bekeken er zitten heel byzondere by eigelyk moet je het in het echt zien
    ik zou er byna jaloers van worden. geniet er maar lekker van ik kyk weer uit naar je volgende
    verslag en foto.s hart gr oma d