Yangon tot Don Det - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Yangon tot Don Det - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Yangon tot Don Det

Blijf op de hoogte en volg Wouter

12 Januari 2014 | Laos, Vientiane

Vorige keer was ik geeindigd in Yangon in Birma. Vanuit Birma ben ik terug gegaan naar Bangkok. Vanuit Bangkok met de bus naar Chiangmai gegaan in het noorden van Thailand. Hier een aantal dagen gebleven, beetje rond gelopen en wat tempels en lokale marktjes bezocht. Vervolgens verder naar het noorden gegaan richting de grens met Laos. Onderweg nog even gestopt in Chianrai om de witte tempel te bekijken, welke mooi was maar ook heel erg toeristisch. Eind van de middag aangekomen in Chiang Khong, een klein plaatsje aan de grens met Laos. Het hotel was waarschijnlijk een van de smerigste tot zover en was dus niet de beste nacht ooit maar goed het was maar voor 1 nachtje.
De volgende ochtend de Mekong overgestoken en aangekomen in Huay Xai in Laos. Hier aangesloten in de rij bij alle andere mensen om de papieren in te vullen voor het visum voor Laos. Na een uurtje was dat geregeld, vervolgens nog 2 uur gewacht voor de boot klaar was om te vertrekken, maar uiteindelijk toch vertrokken.
Het idee was om via de Mekong in 2 dagen tijd naar Luang Prabang te gaan in Laos, de eerste dag was een makkelijk ritje van ongeveer 6 uur. Onderweg kan je een beetje van het uitzicht genieten, van de groene bergen en de kleine dorpjes aan de oever. Savonds aangekomen in Pak Beng om een nachtje te slapen. De volgende ochtend op tijd weer op de boot gestapt en begonnen aan de rest van de rit, de dag doorgebracht met kaarten en wat biertjes drinken. Savonds aangekomen in Luang Prabang en met wat mensen van de boot een guesthouse gevonden.
De volgende dag naar de Kuang Si watervallen geweest, waar je kunt zwemmen in de meertjes tussen de watervallen. Helaas was er toen wij aankwamen net een toerist bewusteloos uit het water gehaald en waren ze hem aan het reanimeren. Toen na een kwartier bleek dat er geen ambulance ging komen, zijn ze maar gestopt. Uiteindelijk zou het nog 2 uur duren voor dat de politie een keer kwam kijken!
Uiteindelijk nog wel de watervallen gaan bekijken en helemaal naar boven geklommen, maar het was een beetje een aparte dag. De dag erna een fiets gehuurd met Tyson en Warrick en een beetje door de omgeving gefietst en wat kleine dorpjes bezocht. De volgende dag met Warrick naar de Tat Sae watervallen geweest die eigenlijk nog veel mooier waren de de bekende Kuang Si. Hier een uur of 3 rondgelopen en gezwommen, om vervolgens met onze scooters de rest van de omgeving van Luang Prabang te bekijken.

Na Luang Prabang naar VangVieng gegaan, een hele toeristische plek die vooral bekend staat om het tuben. Dit is voornamelijk veel drinken en in een opgeblazen autoband de rivier afdobberen. De eerste dag een scooter gehuurd en de omgeving een beetje rondgereden. De dag erna gaan tuben, het tuben is niet meer zo spectaculair als een paar jaar geleden toen er heel veel bars langs de rivier stonden. Er zijn nu nog maar 3 bars over, aangezien er nogal wat te dronken toeristen verdronken per jaar... Het idee is wel nog steeds hetzelfde, dronken worden en de rivier af drijven tot je terug bent in Vangvieng.
Na Vang vieng door gegaan naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. Hier eventjes in de stad gekeken en gezien dat het een stad van niks is. De volgende ochtend dus meteen door gereisd naar het zuiden naar de Kong Lor Caves. Hier een nachtje geslapen en de volgende ochtend naar de grotten gegaan. Hier kan je met een klein bootje door de pikdonkere grotten gaan. Het zicht is heel slecht en het enige licht komt van het hoofdlampje van de kapitein, het is een wonder hoe hij de weg vindt in het donker. Na het avontuur in de grotten terug gegaan naar het guesthouse en ontbeten. Om 1 uur werden we opgepikt om richting Pakse te gaan. Na heel lang wachten en een hoop gezeur uiteindelijk om half 3 weggegaan. Vervolgens nog 2 keer in de middle of nowere gedropt en een nieuwe tuktuk moeten vinden, om uiteindelijk een busstation te vinden. Op het busstation nog 6 uur gewacht tot de bus richting Pakse eindelijk kwam. Hier de tijd doorgebracht met kaarten en bieren, dus dan is het wachten niet zo erg 
In Pakse een dagje gerelaxd en wat dingen geregeld voor de volgende dag. Volgede ochtend vroeg scooters gehuurd en begonnen aan de tour over het Bolaven Plateau. Hier de hele dag rondgereden door de kou en regen en ondertussen een aantal mooie watervallen bezocht . Savonds in het donker een vieze slaapplek gevonden. Ondertussen wandelden er nog een aantal olifanten door de achtertuin, wat helemaal te gek was . De dag erna begonnen met iets beter weer en nog wat watervallen bezocht, nog wel een aantal keer moeten stoppen om te schuilen voor heftige regenbuien. Uiteindelijk aan het eind van de dag nat, koud maar voldaan weer in Pakse aangekomen en een heerlijke warme douche genomen.

Vanuit Pakse naar het zuiden gegaan richting de 4000 islands. Dit is een verzameling eilandjes in de Mekong waar relaxen het belangrijkste doel in het leven is. Ik heb me hier ruim een week vermaakt met hangmat hangen, Breaking Bad en Dexter kijken, heerlijk Indiaas eten, Kajakken, watervallen bekijken en ook nog de zeldzame Irrawaddy dolfijn gezien die in de Mekong leeft.

Laos was geen hele spannende bestemming, alles gaat er heel relaxt en het leven staat ook in de laagste versnelling. Het is er wel heel mooi groen en de mensen zijn heel vriendelijk, wat ook heel fijn is. Inmiddels ben ik al in Vietnam en loop ik een beetje achter met verhaaltjes tikken, maar goed dat zal ik van de week wel even inhalen. Ik kan helaas geen fotos meer plaatsen, me ruimte is op hier. Als je foto’s wilt zien moet je even op facebook kijken daar staan er al een aantall.
Bedankt voor de reacties en tot horens!

• 13 Januari 2014 - 19:15

C Dorst:

Ha Wouter.zo net je verslag gelezen weer een hoop gezien. maar4 je moet ook
    vaak veel geduld hebben als je verder wilt reizen.Olifanten die door je tuin lopen is ook byzonder.
    zal ik hier niet meemaken.Gisteren zondag ben ik met oma koppenaal by je ouders
    geweest om gedag te zeggen voor dat ze naar sri lanka gaan. Ik wens jullie een fyne tyd met elkaar
    en een mooie vacantie
    hart gr Oma D