Bangkok tot Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu Bangkok tot Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Wouter Koppenaal - WaarBenJij.nu

Bangkok tot Yangon

Blijf op de hoogte en volg Wouter

21 November 2013 | Myanmar, Rangoon

Alweer een tijdje geleden inmiddels maar de laatste keer dat ik wat typte was ik klaar om van Thailand naar Myanmar (Birma) te gaan. Zo gezegd zo gedaan, ‘s avonds in Yangon de hoofdstad aangekomen. Na een hotel gevonden te hebben ben ik met Mendie wat door de stad gelopen op zoek naar eten. Gelukkig is dat heel makkelijk in Yangon, je kunt namelijk overal streetfood kopen en het is nog lekker ook 
De volgende ochtend naar de Swedagon Paya gegaan, de enorme goude pagoda in het centrum van Yangon. De Swedagon Paya is een bijna 100 meter hoge pagoda van goud en met duizenden diamanten op de top. Onder de pagoda zouden 8 haren van de Buddha liggen en is daarmee voor buddisten een van de belangrijkste plekken van Myanmar. Heel bij zonder om te zien, veel tempels en pagodas zijn mooi maar deze stak er met kop en schouders boven uit.
Aangezien we maar 3 weken hadden om heel Myanmar door te reizen besloten de volgende dag Yangon weer te verlaten om naar Kyaiktiyo te gaan om een van de andere buddistische heiligdommen te zien, de Golden Rock. In het dorpje waar we verbleven regende het alleen maar dus die dag niks bijzonders meer gedaan. De volgende ochtend met een truck ons naar boven laten brengen om onszelf de 11 km lange klim door de bagger te besparen. De Golden Rock is een enorm rotsblok boven op een klif, waarbij de zwaartekracht niet lijkt te werken. De Rock heeft al wat aardbevingen overleefd en ligt nog steeds op dezelfde plek, goud geverfd en met een pagoda op de top waar ook weer een haar van de Buddha onder ligt. Na een tijdje boven te zijn geweest kwam de regen weer terug dus weer snel naar de truck gegaan voor de weg terug.
Onze spullen gepakt en de bus terug naar Yangon gepakt, hier ‘s avonds een nachtbus gepakt naar Mandalay een oude stad in centraal Myanmar. Redelijk versleten aangekomen en achterop de motor naar een hotel gebracht, besloten om meteen maar een volle dag erachteraan te plakken. De jongen die ons op had gepikt en zijn oom konden ons de highlights van de oude steden rondom Mandalay laten zien. Eerst even ontbeten en toen achterop de brommer gestapt om de tour te beginnen, eerste stop was een teakhouten klooster wat er een beetje verlaten uitzag. Vervolgens bezochten we de Mahamuni Paya met het bekendste Buddha beeld van Myanmar, waar mensen ijverig bezig maar meer blad goud op het Buddha beeld te plakken.
De volgende stop was in Amarapura waar de monniken iedere dag hun ontbijt op komen halen wat er voor hen verzameld is die dag. Was heel bijzonder om te zien, meer dan 1000 monniken die daar allemaal in de rij staan met hun metalen kom om rijst te verzamelen. Helaas trekt dit ook de toeristen aan, waarbij sommige het begrip telelens en contactlens met elkaar verwarren door een enorme camera in het gezicht van de monniken te houden, nogal erg lomp dus. Gelukkig waren er ook een hoop die wel wat afstand en respect hadden.
Later nog een berg beklommen met een mooi uitzicht over de rivier en tempels, om vervolgens richting U Bein’s Bridge te gaan voor de zonsondergang. De brug is een 1,2 km langen houten brug waar je vaak supermooie sunsets kan zien, helaas was dat niet het geval toen wij er waren en verdween de zon achter de wolken. Vervolgens in de stromende regen terug gereden, en per ongeluk in een open riool gestapt…
De volgende ochtend een fiets gehuurd om naar de pier te fietsen. Hier de boot genomen naar Mingun, een oude stad in de buurt van Mandalay. Hier waren nog meer tempels en een enorme bel, niet enorm bijzonder en de tempelmoeheid begon al een beetje toe te slaan. Later de boot weer terug genomen en terug naar Mandalay gegaan. In Mandalay een treinticket geboekt voor de volgende dag en geprobeerd op het laatste moment de sunset te zien vanaf Mandalay Hill. Als een idioten de stad door gefietst, de berg opgerend en de zon achter een wolk zien verdwijnen… In ieder geval gesport sinds lange tijd.

Sochtends om 4 uur op het treinstation om de trein naar Hsipaw te nemen. Om half 5 uur nog niks, dus maar is gaan vragen. De trein zou op zn vroegst om 9 uur komen, aangezien we geen zin hadden om dat te gokken een motortaxi genomen naar de bushalte. Daar een lokale, gammele, veels te krappe bus gevonden die ons uiteindelijk in Hsipaw bracht.
In Hsipaw op weg gegaan naar een waterval in de buurt, onderweg een afslag gemist en uiteindelijk bij een klooster beland waar 2 jonge monnikjes ons wel wilden helpen naar de waterval. Praten zat er niet in alleen maar wijzen en knikken, maar het werkte. Ze namen ons mee door rijstvelden over de kleine dijkjes lopen en bijna vallen, door bossen en bananenplantages tot we uiteindelijk bezweet bij de waterval kwamen. Hier heerlijk gezwommen en de onze kleine gidsen deden gezellig mee.
De volgende dag begonnen aan een trektocht naar een van de kleine dorpjes rondom Hsipaw. Het was een redelijk makkelijke tocht van een uurtje of 5, onze gids van 60 klom ook nog met alle gemak de berg op. In het dorpje aangekomen eerst even gerelaxt en later met JoJo de gids door het dorpje gelopen en wat super enthousiaste kindjes ontmoet. Later bracht JoJo zijn fles ‘Medicinwater’ nog boven tafel en konden we allemaal genieten van wat rijstwijn. Nog een mazzeltje was dat het nieuwe maan was die avond, wat betekende dat we in het lokale klooster op enorme drums rammen met wat monnikjes. Ondertussen was JoJo gelukkig van zn Medicinwater en drumde en ramde lekker met ons mee. Savonds nog een tijdje in het huis gezeten waar we sliepen, tot het Medicinwater de repeatknop van JoJo begon aan te tasten en hij alles begon te herhalen. Maar besloten dat het voor iedereen beter was om te gaan slapen 
De volgende ochtend om een uur of 5 wakker geworden omdat, een oude vrouw kwam bidden bij onze bedden en wat eten achter te laten bij de Buddhashrine in onze kamer. Heel bijzonder om te zien, na een minuut of 5 ging ze weer naar beneden en hebben we nog snel even verder geslapen. Na het ontbijt liet Mendie dr gezicht nog even insmeren met het lokale schoonheidsmiddel, een verpulverde boomschors gemengd met water. Bijna iedereen in Myanmar draagt dit op zijn gezicht en het lijkt goed te werken aangezien ze hier allemaal een perfect gave huid hebben. Jojo nam ons via een andere weg terug dan we gekomen waren en ik denk dat hij er zelf ook al een tijdje niet geweest was. Het pad hield ergens op, maar na het klimmen door wat maisvelden belandden we uiteindelijk toch weer in Hsipaw.

Vanuit Hsipaw toch de trein genomen terug, omdat deze rit erg mooi zou moeten zijn. Gelukkig kwam de trein dit keer wel op tijd. De treinrit zelf was al een belevenis, oude treinen over nog oudere rails betekend een heleboel gestuiter door de wagon maar het was een mooie ervaring. Vreemdste was het meisje dat heel de weg in het gangpad lag met een infuus terwijl de wagon op en neer sprong, dat kan nooit een fijne rit zijn geweest. Het hoogtepunt van de rit was de brug over een enorm diepe kloof met een supermooi uitzicht! Aangekomen in Pyin U Lwin een paar uur gewacht op een bus die te laat was en meteen door gegaan richting Inle Lake.

Inle Lake is een groot meer waar je op je gemak met een bootje over het meer kan varen en wat van de lokale beenroeiers te zien. Helaas is Inle Lake al behoorlijk toeristisch, dus proberen ze je tussendoor in allerlei plaatsen te laten stoppen, zoals een sigarenmaker, paraplumaker en nog meer rotzooi die je niet nodig hebt. Het varen over het meer zelf is super, beetje jammer van alle toeristische stops. De dag erna zijn we een dagje wezen fietsen rond het meer met 2 duitsers die we de dag ervoor ontmoet hadden. Halverwege het meer overgestoken en nog even bij een wijngaard gestopt voor lunch en winetasting en weer terug gefietst om ‘s avonds de volgende bus te pakken naar Bagan.

Bagan is een van de highlights van Myanmar, het is een enorme vlakte met zo’n 4400 tempels. Het leuke is hier dat je een fiets kunt huren en op je gemak tussen de tempels door kunt fietsen, als je wat ziet kun je afstappen en een beetje rondkijken.
De eerste dag zijn we aan het eind van de middag rond gaan fietsen aangezien het veel te warm is midden op de dag. Een aantal tempels bezocht en beklommen en toen naar de hoogste tempel gegaan om van bovenaf de zon onder te zien gaan. Geweldig uitzich met overal tempels zo ver je kunt kijken. De volgende ochtend heel vroeg opgestaan om de zonsopgang te kunnen zien, deze was eigenlijk nog veel mooier. We hadden geluk dat er 3 luchtballonnen langzaam op aan het stijgen waren tegelijk met de zonsopkomst, een erg mooi gezicht.

Na Bagan zijn we terug gegaan naar Mandalay om de nachttrein te nemen naar Katha. Van slapen kwam helaas niet veel, omdat de stoelen vol bleken te zitten met bedbugs. Bedbugs zijn kleine irritante beestjes die tussen hout van bedden en stoelen gaan zitten en dan in je slaap je bijten. Dit leverde een hoop gejeuk en gekrap op bij bijna de hele wagon, maar wonderbaarlijk genoeg ben ik niet gebeten . Ergens bij een kleine halte uitgestapt om daarvandaan verder te gaan naar Katha. Met een soort tuk-tuk over de slechtste weg ter wereld na een uur aangekomen in Katha. Het plan was om met de boot via de Ayeyarwady river terug naar Mandalay te gaan. We konden helaas niet verder noord dan Katha, omdat er wat geschiet was met moslims en lokale groepen verder noord.

De volgende dag op de boot gestapt en begonnen aan de weg naar beneden, onderweg beetje genoten van het uitzicht, de bootjes die iedere keer aan onze boot aanlegden om eten te verkopen, af en toe even slapen aangezien we van de bemanning een deken gekregen hadden en nog een beetje geknutseld met wc papier. Uiteindelijk na 12 uur varen weer aangekomen in Mandalay, vanuit Mandalay weer naar Yangon gegaan en van Yangon terug naar Bangkok gevlogen.

Reizen door Myanmar is een hele mooie ervaring en zeker een van de interessantste van Zuid-Oost Azie. Het militaire regime is eindelijk langzaam aan het verdwijnen en de mensen krijgen het sinds de laatste paar jaar iets beter en de Birmezen zijn supervriendelijk ook al hebben ze het niet makkelijk gehad. Qua toeristen is het ook nog leuk en nog niet helemaal verpest zoals Thailand, hopelijk blijft dit nog even zo maar voor degene die nog iets authentieks willen zien zou ik niet te lang wachten.

Inmiddels ben ik alweer in noord Thailand geweest heb Laos bezocht en zit nu net in Cambodja, maar daarover de volgende keer 

Bedankt voor de reacties en tot laters!

• 21 November 2013 - 18:04

Ruben En Astrid:

Gaaf Wout om te lezen!! Leuk wat je allemaal meemaakt, nog veel plezier en tot snel in Den Haag ;) latersss

• 21 November 2013 - 23:01

Pa En Ma:

Heb weer genoten van je verhaal hoor!!
    super wat je allemaal weer hebt meegemaakt.
    Grjs

• 22 November 2013 - 16:09

Oma Koppenaal.:

Wouter wat een geweldig verslag,je heb weer heel veel gezien en meegemaakt.Heel leuk dat wij mee kunnen genieten,heel veel plezier!!!
    Groetjes Oma.

• 22 November 2013 - 19:35

Mariëlle En Glenne:

Uniek land, moet een hele mooie ervaring zijn geweest om daar te zijn!
    Op naar de rest ;)!
    Groetjes

• 29 November 2013 - 10:48

C Dorst:

Ha Wouter Wat een byzonder verslag .Wat zal je genieten van
    al wat je ziet.Het verhaal vcan de monniken met hun schaaltje
    was weer heel byzonder en ook van al die tempels die je hebt gezien.
    Ik heb weer genoten vaan je verslag.
    hart gr van oma dorst

• 08 December 2013 - 22:24

Leander:

Hey Wout, je hebt weer veel beleefd zo te lezen. Boeiend dat t ook een grote geschiedenis heeft daar, maar zal t hier wel moeilijk voor kunnen stellen. Ook wel gaaf dat je fietsen kan huren daar, dat vind k vaak wel de beste verkenningsmanier